فعال محیط زیست با اشاره به مناسب بودن وضعیت بارندگی در سال گذشته به نسبت سال های قبل تر که فرصتی را ایجاد کرد تا بتوان جان تازه درون تالاب ها دمید، می گوید: متاسفانه حقابه تالاب ها همچنان قربانی حقابه کشاورزی و صنعت در استان فارس می شود که این مهم سبب شده است تا تالاب ها سهمی از این بارندگی ها نداشته باشند.
کد خبر: ۱۱۱۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 18 June 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: فعال محیط زیست با بیان اینکه سه تالاب بختگان، طشک و کمجان در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده اند، می گوید: تالاب های ارژن، کافتر، پریشان و مهارلو از دیگر تالاب های استان فارس هستند که در سال های گذشته تقریبا اکثر آنها یا کاملا یا بخش اعظمی از آن ها خشک شده اند.

محمد درویش در گفت و گو با ایلنا بااشاره به اینکه تالاب کمجان در فارس به نسبت بقیه تالاب ها وضعیت بهتری دارد، می افزاید: بخشی از تالاب های طشک و کمجان توانسته اند به همت فعالان محیط زیست حفظ و حقابه داشته باشند اما مابقی تالاب های استان وضعیت قابل قبولی ندارد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه طی چند روز گذشته بررسی هایی که از مهارلو داشته ایم متاسفانه این تالاب هم به سرعت در حال خشک شدن است و رنگ آن به نارنجی، قرمز و صورتی تبدیل شده است، بیان می کند: تالاب بختگان هم از این قاعده مستثنی نیست.

حقابه تالاب های فارس قربانی کشاورزی و صنعت

وی با اشاره به مناسب بودن وضعیت بارندگی در سال گذشته به نسبت سال های قبل تر که فرصتی را ایجاد کرد تا بتوان جان تازه درون تالاب ها دمید، می گوید: متاسفانه حقابه تالاب ها همچنان قربانی حقابه کشاورزی و صنعت در استان فارس می شود که این مهم سبب شده است تا تالاب ها سهمی از این بارندگی ها نداشته باشند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه حفر صدها چاه در اطراف تالاب پریشان باعث شده تا حقابه این تالاب از بین برود، ادامه می دهد: متاسفانه تمام چشمه ها هم اطراف این تالاب خشک شده است.

 

اضافه شدن11 هکتار به وسعت کشاورزی فارس و کشت ممنوعه

درویش با اشاره به اینکه کشاورزی های زیاد باعث شده تا در یک دهه اخیر حدود 11 هکتار به واسطه شالیکاری به وسعت کشاورزی در استان فارس اضافه شود، می افزاید: در مناطقی مانند سیوند که در سال های گذشته برنج کاری انجام نمی شد شاهد کشت برنج هستیم و این در حالی است که کشت برنج از محدوده کامفیروز در استان فارس خارج شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی افسار گسیخته و ناپایدار در استان فارس همچنان بیشترین میزان آب را در استان به خود اختصاص می دهد، می گوید: متاسفانه این مهم باعث شده تا رکورد فرونشست زمین در جهان به نام استان فارس ثبت شود و سالانه شاهد 54 سانت فرونشست در دشت های بیان شهرستان های فسا و جهرم باشیم.

درویش با بیان اینکه بزرگترین فروچاله کشور در مهدی آباد شهرستان ایج است، بیان می کند: شوربختانه وضعیت استان فارس در موضوع فرونشست بسیار نگران کننده است.

این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه چیدمان توسعه در استان فارس باید بر اساس مزیت ها تعیین شود، می گوید: فارس استانی جذاب و ارزشمند از لحاظ جذابیت های تاریخی است و اماکنی مانند تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، بیشابور در جهان حرف برای گفتن دارد که در این شرایط نیاز است تا زیر ساخت های گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی و .... در استان فارس تشدید شود و وجود حرم مطهر هم از پتانسیل های بسیار مهم گردشگری این منطقه است.

درویش در ادامه با بیان اینکه استحصال انرژی خورشیدی و راه اندازی مزارع خورشیدی در استان فارس می تواند سبب توسعه و رونق اقتصادی شود، می افزاید: با توجه به وجود دانشگاه شیراز و افراد تحصیلکرده شناسنامه دار در شیراز و استان فارس موضوع توریسم سلامت می تواند رونق ویژه ای را در استان فارس ایجاد کند.

وی با بیان اینکه گسترش صنایع سبز و های تک می تواند در استان فارس زمینه های فرصت های اکو توریسم را توسعه دهد، بیان می کند: وجود مناطق جذابی مانند بهرام گور می تواند فرصت های کم نظیر در اکو سافاری را گسترش دهد.

این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه مسئولان محیط زیست باید معابر تالاب ها را اصلاح و مهندسی کنند، می گوید: با توجه به اینکه بیش از 20 سال است که آب معابر به تالاب ها نمی رسد و چنین اظهار نظرهایی توسط مسئولان بسیار شگفت انگیز و جالب است.

 

نباید صنایع آب بر در فارس ایجاد شود

درویش با بیان اینکه متاسفانه سازمان محیط زیست آن طور که باید از منافع محیط زیستی استان فارس به صورت شایسته دفاع نمی کند، می افزاید: اما دیگر دستگاه ها مانند جهاد کشاورزی، وزارت صمت و وزارت نیرو به مراتب در حال تخریب وضعیت محیط زیستی هستند و سازمان محیط زیست و منابع باید در مرحله نخست مدافع زیر مجموعه هایشان باشد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه استان های یزد و اصفهان بواسطه صنعتی شدن در سال های گذشته وضعیت مناسبی ندارند، می افزاید: بهتر است صنایع آب بر در استان فارس ایجاد نشود ؛ چرا که انتخاب و راه اندازی بعضی از صنایع به هیچ وجه متناسب با توان و انرژی کشور نیست.

 

هزینه هر متر مکعب انتقال آب از خلیج فارس حدود سه دلار

درویش در ادامه با بیان اینکه استان فارس جهت تامین آب شرب برای مردم نیاز به انتقال آب ندارد، می گوید: بازچرخانی آب و راه اندازی و مجهز کردن تمام شهرها به تصفیه خانه، ترمیم شبکه لوله کشی شهری می تواند مشکل آب شرب در فارس را حل کند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه آب شیرین کردن و انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد، می افزاید: با توجه به اینکه هزینه هر متر مکعب انتقال آب از خلیج فارس به فارس حدود سه دلار می شود بنابراین نمی تواند صرفه اقتصادی برای کشاورزی و صنعت استان داشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار